Snel en goed verpakken

Snel en goed verpakken

Logistieke bedrijven zijn op verpakkingsgebied aan het automatiseren geslagen. Machines worden verder ontwikkeld en alles moet sneller, beter en goedkoper. Bedrijven werken allemaal met zo min mogelijk voorraden. De kleine batches hebben zeker gevolgen voor de verpakkingswereld.

Verbeterde palletwikkelaars, verpakkingsmachines en robots. Uit alles wat nieuw wordt aangeboden op de Utrechtse vakbeurs Logistica blijkt dat de automatisering op verpakkingsgebied flink aan het doorzetten is. Mensen zijn duur, worden ziek, maken fouten en zeuren over vakantiedagen. Machines nemen steeds vaker het handwerk over. Op de vakbeurs tonen verschillende bedrijven hun nieuwe ontwikkelingen. Veelal zijn het doorontwikkelingen van bestaande concepten. Echt revolutionaire ontwikkelingen zijn er niet maar op deze editie is vooral te zien dat elke machine nog weer sneller, flexibeler en nauwkeuriger kan dan de vorige modellen; liefst ook nog goedkoper.

Collomodulair
Magazijnen willen zo min mogelijk voorraad en dat heeft ook veel invloed op de manier van verpakken. Er wordt gewerkt met steeds kleinere batches waardoor de omsteltijden van de verpakkingsmachines flink moeten worden gereduceerd. De machines moeten steeds flexibeler kunnen inspelen op de wensen van de klant. De consument wil veel keus hebben in de winkels, dus komt er ook een grote diversiteit aan verpakkingen en dus ook aan omverpakkingen.

De afnemers waar de logistieke bedrijven hun producten afleveren, willen ook liever wat vaker een kleinere levering dan eenmaal per week een grote. Dit werkt wel het collomodulair omverpakken (verpakken met standaardmaten) enigszins tegen. Dit verschijnsel zet niet zo hard door als sommigen partijen hadden verwacht of gehoopt op de Logistica van drie jaar geleden. Er wordt simpelweg minder beleverd met volle pallets van één product, dus waarom zou je dan zorgen dat transportverpakkingen collomodulair zijn, vragen sommige fabrikanten zich hardop af.

Uit een onderzoek door de Erasmus Universiteit blijkt echter wel dat logistiek manager de ‘mismatch’ in de logistieke keten ten aanzien van de verpakkingseenheid nog steeds als grootste knelpunt ziet in verpakkingsland. Een grote diversiteit aan verpakkingen staat op een tweede plek, gevolgd door het ontbreken van een standaard beladingsvorm.

Alleskunners
De mogelijkheden van machines vloeien ook steeds vaker in elkaar over. Vroeger vulde de ene machine de zakjes en vervolgens maakte de andere het verpakkingsproces af. Op de komende Logistica worden steeds meer machines getoond die alles kunnen: zakjes oppakken, openen, vullen, dichtmaken en automatisch afvoeren. Dit gebeurt zonder dat er ook maar één mensenhand aan te pas komt en het neemt bovendien maar weinig kostbare vloerruimte in beslag. De logistieke verpakkingsketen wordt hiermee een stuk ingekort.

Een erg belangrijke trend momenteel op verpakkingsgebied is het koppelen van info aan de transportverpakking, zodat de hele logistieke keten weet welk product zich waar in de keten bevindt. Dit heeft veel invloed op de verpakking. Een simpele verpakking wordt plotseling erg kostbaar als er een dure tag opgeplakt moet worden. Tracking & tracing speelt momenteel in de logistiek zo’n belangrijke rol dat er in dit Logistica-nummer van Transport+Opslag een apart trendverhaal aan is gewijd.

Kunststof
Hout raakte onlangs in opspraak omdat alle houten verpakkingen en pallets die Nederland uitgaan vanaf januari 2004 moeten voldoen aan de nieuwe internationale norm. Deze ISPM nr. 15 norm eist een nieuwe behandelmethode van alle houten producten tegen ongedierte. Dit geldt voor al het hout dat gaat naar de Verenigde Staten, Canada, Mexico, Argentinië en China. Verpakkingsfabrikanten hebben al aangekondigd dat ze deze extra kosten van de behandelmethode gaat doorberekenen aan de gebruikers.

De houten pallet kan dus net zo goed naast de lading ook parasieten dragen. De fabrikanten van houten verpakkingen zorgen door een speciaal proces van verhitten en drogen dat dit zoveel mogelijk wordt voorkomen.

De kunststof pallet is ontworpen als alternatief voor houten pallets. Deze pallets staan er om bekend dat ze hygiënischer en beter te reinigen zijn dan de poreuzere houten pallet. De kunststof pallet heeft echter de naam duur te zijn en bovendien zijn er weinig varianten in de maatvoering. Verder is deze pallet glad en soms lastig hanteerbaar voor de vorkheftruckchauffeur. De kunststof fabrikanten zijn echter de afgelopen jaren flink in de weer geweest en komen met nieuwe producten naar de Utrechtse beurs. Nieuwe distributiebakken en verpakkingen van kunststof of pallets met extra rubberen strips die zorgen dat ze minder glad zijn. Drie fabrikanten werkten zelfs samen om een hele range kunststof pallets met diverse formaten op de markt te zetten. Deze fabrikanten schromen er niet voor om alle voordelen van kunststof (en dus nadelen van hout) nog eens breed uit te meten. De strijd met de houten pallet is daarmee gaat in alle hevigheid voort.

bron: Transport & Opslag